ES yra pagrindinė Ukrainos prekyba ir ekonominė partnerė, sudaranti du trečdalius Ukrainos prekių eksporto ir pusę jos importo. Europos integracija į Ukrainą reiškia ne tik naudą iš Europos. Europiečiai tikisi abipusių pranašumų, todėl į šią integraciją taip pat reikia žiūrėti iš to, ką Ukraina gali pasiūlyti Europai, Rašo „Alona Lebedieva“, „Aurum Group“ savininkas Ukraina.
Ukraina gali reikšmingai prisidėti prie ES konkurencingumo gerinimo:
- Prieiga prie ukrainiečių retųjų žemių metalų telkinių-titano, ličio, neono, kobalto, tantalo, berilio ir kitų-ES, naudojamos aukštųjų technologijų civilinėse ir karinėse pramonės šakose. Tai ypač svarbu atsižvelgiant į Kinijos eksporto apribojimus strateginėms žaliavoms;
- Padidėjęs Ukrainos žemės ūkio žaliavų ir produktų pardavimai ES padės sumažinti namų ūkių ir žemės ūkio procesorių (pvz.
- ES energetinio saugumo sustiprinimas – Ukrainos uranas gali būti naudojamas branduoliniam degalui gaminti Europos gamyklose.
Visa tai įmanoma tik naudojant patikimus krovinių transporto ryšius tarp Ukrainos ir ES. Atsižvelgiant į esamą ir potencialią karinę riziką (realiai, Rusija greičiausiai išliks labai agresyvi), geležinkelio transportas yra geriausias sprendimas.
Ukrainos ir Europos geležinkelių integravimo iššūkiai ir perspektyvos
Kalbant apie perspektyvas: Pirma, didėjant krovinių gabenimui tarp Ukrainos ir ES, padidins abipusės prekybos ir gamybos bendradarbiavimą, prisidedant prie ekonomikos augimo abiejuose regionuose.
Antra, abiem geležinkelio sistemoms bus naudingos patobulintos eksploatavimo procedūros ir optimalus pajėgumų paskirstymas.
Trečia, didesnė galimybė naudotis ES fondais ir tarptautinėmis finansų įstaigų paskolomis palengvins Ukrainos geležinkelių sistemos techninę ir technologinę modernizavimą – nuo riedmenų iki infrastruktūros, nuo eismo valdymo sistemų iki keleivių paslaugų kokybės. Tai taip pat suteiks darbo krūvį gamybos įmonėms.
Jei Ukraina griežtai laikosi lokalizacijos įstatymų viešųjų pirkimų, ekonominis poveikis bus didelis – Ukraina turi daugybę kompanijų, galinčių gaminti šiuolaikinius geležinkelio komponentus, pradedant vagonais ir baigiant jungikliais, nuo jungčių iki stabdžių sistemų. Tai padidins BVP, užimtumą gamybos srityje ir pajamos iš biudžeto.
Atsižvelgiant į Ukrainos geležinkelio sistemos integravimo iššūkius į ES, žmogus prisimena „iššūkio-atsako“ koncepciją, kurią savo knygoje suformulavo garsus britų istorikas Arnoldas Toynbee Istorijos tyrimas. Idėja yra ta, kad tarptautinėje politinėje ir ekonominėje konkurencijoje tie, kurie susiduria su iššūkiu ir reaguoja tinkamai, iškyla pergalingai.
Toynbee teigė, kad Austrija iš nepilnamečio politinio subjekto virto galinga imperija, veiksmingai reaguodama į Osmanų imperijos spaudimą. Ir atvirkščiai, kai atsakymai yra silpnesni nei iššūkiai, valstijos ir įmonės praranda savo jėgą ir įtaką – tik kaip „Nokia“, buvęs pasaulinės ryšių rinkos lyderis, neatsakė į išmaniųjų telefonų gamintojų iššūkius.
ES teisės aktai ir praktika skatina konkurenciją geležinkelių rinkoje
Iš esmės sistema yra padalinta į dvi dalis: infrastruktūros valdymo ir geležinkelio įmonės, kurios naudoja šią infrastruktūrą krovinių ir keleivių transportavimui.
Krovinių gabenimas geležinkeliu ES buvo visiškai liberalizuotas 2007 m. Tiek vidaus, tiek tarptautinėms operacijoms. Bet kuri licencijuota geležinkelio įmonė iš ES šalies gali eksploatuoti vidaus ir tarpvalstybinius (ES) krovinių gabenimo transporto priemonėse, jei turi saugos sertifikatą.
Tai prieštarauja situacijai Ukrainoje, kur geležinkelių transporto rinka nėra nei struktūriškai padalijama, nei konkurencinga, monopolizuojama valstybės valdomo Ukrzaliznytsia.
Siekdama tinkamai reaguoti į konkurencijos iššūkį ir išlikti konkurencingam tiek Europos, tiek vidaus rinkose – ES įstojimui Ukraina bus įpareigota atidaryti savo rinką Europos operatoriams – Ukraina turi greitai ir veiksmingai reformuoti savo geležinkelio sektorių.
Po Europos modelio Ukrzaliznytsia monopolija turi būti vertikaliai suskirstyta į nepriklausomus verslo padalinius. Reikėtų leisti privačią lokomotyvų sukibimą, padidinant efektyvumą ir sumažinant krovinių ir keleivių transportavimo išlaidas.
Geležinkelio reformos valstija Ukrainoje
Spalio pabaigoje Europos Komisija paskelbė ją Metinė ataskaita, įvertinanti Ukrainos, kaip ES kandidato šalies, pažangą. Trečius metus iš eilės transporto sektorius buvo įvertintas prastai – tik 2 iš 5 – daugybę – dėl geležinkelio reformos trūkumo. Ataskaita, kaip ir ankstesniais metais, pabrėžė poreikį priimti geležinkelio transporto įstatymą, kad būtų sukurta konkurencinga transporto rinka.
Ji taip pat reikalavo atskirti geležinkelių infrastruktūros valdymą nuo geležinkelio transporto operacijų ir nustatyti nepriklausomas geležinkelių transporto reguliavimo ir saugos institucijas.
Be greito ir lemiamų veiksmų nebus tinkamo atsakymo į iššūkį.
Krovinių gabenimo geležinkelio transporto tarp Ukrainos ir ES Europos matuoklio perspektyvos
Standartinis geležinkelio matuoklis Ukrainoje yra 1520 mm, o didžioji dalis Europos naudoja 1435 mm matuoklį. Ukrainoje planuojama kurti Europos ir drabužių takelius. Nors tai yra perspektyvus ilgalaikis tikslas, tai yra nepaprastai brangus ir daug laiko reikalaujantis siekis.
Europos vėžės kūrimas kaip dalis Dešimt-T Europos transporto koridorius Projektui Ukrainoje reikės 4,5 milijardo eurų investicijų, o platesnis Europos matuoklio įdiegimas visoje šalyje kainuos 12–15 milijardų eurų. Būtų didžiulė geležinkelio įrangos ir infrastruktūros poreikis, pritaikytas Europos matuoklių standartams.
Remiantis optimistiškiausiais skaičiavimais, pirmieji Europos ir Gauge geležinkeliai Ukrainoje nebus veiksmingi iki 2030 m. Realybės yra šios-pinigų yra nedaug ir jų toliau bus nedaug, krovinių gabenimą reikia padidinti šiandien.
Reikėtų nuspręsti, kad krovinių gabenimas tarp Ukrainos ir Europos turėtų būti nuspręsta atsižvelgti į „kainų efektyvumo laiką“. Yra keletas šiuolaikinių technologinių variantų.
Technologiniai sprendimai
Organizacinės technologijos: Pasienio perdavimo taškai tarp Ukrainos ir jos kaimynų Europoje turi būti modernizuoti su visiška elektrifikacija ir reikalinga įranga, įskaitant pakankamai vežimėlių skirtingiems bėgių matuokliams ir terminalo įrenginiams, kad būtų galima pereiti tarp vagonų.
Alternatyva vagonų ir vagono perkėlimui yra didelių krovinių įrenginių-stendų ir puspriekabės ir puspriekabės.
Techninės technologijos: Perspektyvus technologinis sprendimas yra naudoti Reguliuojami ratų rinkiniaikurie populiarėja Europoje, ypač Ispanijoje, kur geležinkelio matuoklis (1668 mm) skiriasi nuo Europos standarto.
Ši technologija leidžia ratukams greitai ar net sklandžiai prisitaikyti prie skirtingo bėgių pločio specializuotuose takelių konvertavimo taškuose, todėl sienos kirtimai tarp skirtingų matuoklių sistemų yra efektyvesnės ir ekonomiškesnės.
Be to, būtina pagerinti sienų kirtimo procedūras tarp Ukrainos ir ES abiem kryptimis.
Dekarbonizacija ir krovinių gabenimo geležinkeliu transportas
Vykdant ES dekarbonizacijos ir aplinkos apsaugos pastangas, galėtų būti įvestas mokestis ar specialus mokestis už krovinių gabenimą keliuose, atsižvelgiant į tai, kad jis sukuria žymiai daugiau išmetamųjų teršalų nei geležinkelių transportas. Tai padidintų krovinių gabenimo geležinkeliu konkurencingumą.
Tokios priemonės turėtų prasidėti palyginti trumpais maršrutais, kur šiuo metu dominuoja kelių transportas. Bandomasis projektas galėtų prasidėti nuo krovinių gabenimo tarp Ukrainos ir Rumunijos. Ukraina yra pagrindinis žemės ūkio produktų tiekėja pasaulinėms rinkoms, o Rumunija yra pagrindinis Ukrainos grūdų gavimo centras, turintis didelę geležinkelio transporto pajėgumus, kuriuos būtų galima išplėsti.
Iš Rumunijos uostų Ukrainos žemės ūkio produktai pasiekia kitas Europos šalis, Afriką ir Aziją, prisidedančius prie pasaulinio maisto saugumo.
Mąstymo pasikeitimas – pagrindinis integracijos aspektas
Norint sėkmingai integruoti Ukrainos geležinkelių sistemą į ES, reikia pakeisti mentalitetą. Ukrainos pareigūnai turi pripažinti, kad krovininių geležinkelių transportas yra konkurencinga pramonė, kaip ir prekyba, bankininkystė, maisto gamyba ar draudimas.
Pagrindinis dėmesys turėtų būti skiriamas vartotojų interesams, būtent konkrečiai, krovinių savininkų ir gamintojų interesams – ne valstybinio geležinkelio monopolijos. Tai yra požiūris į ES ir jis turi būti priimtas Ukrainoje, jei jos geležinkelio sistema turi sėkmingai konkuruoti su Europos įmonėmis.
Konkurencija ne tik prieš vangius valstybinius milžinus, bet ir prieš judrus privačius operatorius. 2022–2023 m. Privačios įmonės sudarė 51% Europos geležinkelių krovinių rinkos.
Ar Ukraina galės tinkamai reaguoti į šį iššūkį? Tai priklauso nuo mūsų. Reikės sunkaus darbo ir atsidavimo.
Pasidalykite šiuo straipsniu: